Δευτέρα, 30 Μαΐου 2016

ΥΠΕΡΤΑΣΗ Της Ιωάννας Καλυβά

Η υπέρταση (HTN) ή υψηλή αρτηριακή πίεση, αποτελεί χρόνια πάθηση στην οποία η αρτηριακή πίεση στις αρτηρίες είναι αυξημένη. Με αυτήν την αύξηση της πίεσης η καρδιά εργάζεται πιο εντατικά από το φυσιολογικό για να κυκλοφορεί το αίμα μέσω των αιμοφόρων αγγείων. Η αρτηριακή πίεση χωρίζεται σε δύο μετρήσεις, τη συστολική και τη διαστολική, που δείχνουν εάν ο καρδιακός μυς συστέλλεται (συστολή) ή χαλαρώνει μεταξύ των παλμών (διαστολή). Η φυσιολογική αρτηριακή πίεση σε κατάσταση ηρεμίας κυμαίνεται από 100 έως 140 mmHg συστολική (ανώτατη μέτρηση) και από 60 έως 90 mmHg διαστολική (κατώτατη μέτρηση). Αν η πίεση βρίσκεται μονίμως σε επίπεδα 140/90 mmHg ή παραπάνω τότε η αρτηριακή πίεση είναι υψηλή.


Περίπου 25% των ενήλικων και 60% των ατόμων ηλικίας >60 χρόνων έχουν υπέρταση. Η ύπαρξη υπέρτασης αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης μη-θανατηφόρων και θανατηφόρων στεφανιαίας νόσου, αγγειακού εγκεφαλικού επεισοδίου, συμφορητικής καρδιακής ανεπάρκειας, νεφρικής νόσου, καθώς και συνολική θνησιμότητα. Η θεραπεία της μειώνει σημαντικά την επίπτωση στεφανιαίας νόσου, τη θνησιμότητα εξαιτίας αυτής, καθώς και την επίπτωση καρδιακής ανεπάρκειας, αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων και νεφροπάθειας.

Για την αντιμετώπιση της υπέρτασης η εφαρμογή μη φαρμακευτικών παρεμβάσεων, όπως η αλλαγή του τρόπου ζωής συστήνεται σε όλους τους ασθενείς. Σε αυτές περιλαμβάνονται:

·         η διακοπή του καπνίσματος

·         η μείωση του σωματικού βάρους

·         η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας

·         η μείωση κατανάλωσης άλατος (κατανάλωση <5 γραμμαρίων την ημέρα, συμπεριλαμβανομένου και αυτού που περιέχεται στα τρόφιμα)→5 γραμμάρια = 1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι (η σύσταση αυτή αφορά τους υγιείς ενήλικες)

·         η αύξηση κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών

·         η μείωση αυξημένης κατανάλωσης αλκοόλ

·         η μείωση της πρόσληψης κορεσμένου και ολικού λίπους

Χρήσιμες συμβουλές

·         Για την ενίσχυση της γεύσης των φαγητών, μπορείτε να αντικαταστήσετε το αλάτι με μυρωδικά ή μπαχαρικά. Επιπλέον μπορείτε να προσθέσετε ξίδι, λεμόνι, σκόρδο, κρεμμύδι κ.α

·         Να χρησιμοποιείτε ιωδιούχο αλάτι

·         Να προτιμάτε σπιτικά φαγητά, όπου θα μπορείτε να προσθέσετε την ανάλογη ποσότητα αλατιού

·         Σε τρόφιμα όπως τυριά και αρτοσκευάσματα που έχουν διαφορετική περιεκτικότητα σε αλάτι, να ελέγχετε τις ετικέτες της συσκευασίας τους και να προτιμάτε αυτά με την χαμηλότερη περιεκτικότητα σε αλάτι

·         Να μην επιλέγετε τα λαχανικά σε άλμη (τουρσί)

·         Να προτιμάτε ανάλατους ξηρούς καρπούς

·         Μην καταναλώνετε συχνά κονσερβοποιημένα, επεξεργασμένα και παστά κρέατα ή ψάρια



Τέλος, τόσο η αποτυχία των μη φαρμακευτικών μέτρων (διαιτητική αλλαγή, αύξηση σωματικής δραστηριότητας, διακοπή καπνίσματος κ.α), όσο και ο αυξημένος καρδιαγγειακός κίνδυνος του ασθενούς οδηγούν στην έναρξη ειδικής φαρμακευτικής αντιυπερτασικής αγωγής. Ωστόσο, ακόμη και για τους ασθενείς που ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή είναι σημαντική η εφαρμογή αλλαγών στον τρόπο ζωής τόσο για την καλύτερη ρύθμιση και τη διατήρηση της αρτηριακής πίεσης όσο και για την αποφυγή ανεπιθύμητων γεγονότων που σχετίζονται με τη φαρμακευτική θεραπεία.




ΠΗΓΕΣ:

Μάνιος, Γιάννης (2006). Διατροφική Αξιολόγηση.












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου