Τρίτη, 18 Οκτωβρίου 2016

Ο Αστυνομικός Συγγραφέας ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΕΑΣ μιλά στην Μαίρη Γεωργιοπούλου

Ο Παναγιώτης Γιαννουλέας γεννήθηκε στη Στούπα της Μεσσηνιακής Μάνης το 1947. Σπούδασε Πολιτικές και Οικονομικές Επιστήμες. Εργάστηκε ως οικονομικός διευθυντής και σύμβουλος σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα. Είναι μέλος της ‘’Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας’’ (Ε.Λ.Σ.Α.Λ.). Έχει μια κόρη και μια εγγονή.

Μυθιστορήματά του: Κόκκινη Ομίχλη στο Κάστρο ( εκδόσεις Ατραπός, 2007), ΠΡΟΦΑΝΗΣ ΕΝΟΧΟΣ (εκδόσεις ΩΚΕΑΝΟΣ, 2009), Γαλάζια κόμπρα (εκδόσεις ΔΡΟΜΩΝ, 2014), Ζωές στην καταιγίδα (εκδόσεις ΔΡΟΜΩΝ, 2016).

Διηγήματά του: Με το διήγημά του Διακοπές στη Μάνη, συμμετέχει στο συλλογικό έργο της Ε.Λ.Σ.Α.Λ. με γενικό τίτλο Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΑΣΤΥΝΟΜΟΥ ΜΠΕΚΑ (εκδόσεις Καστανιώτης, 2012), με το διήγημά του Τρόμος στην Αρεόπολη, συμμετέχει στο συλλογικό έργο της Ε.Λ.Σ.Α.Λ. με γενικό τίτλο Ο ΤΟΠΟΣ ΠΡΟΔΩΣΕ ΤΟΝ ΕΝΟΧΟ (εκδόσεις ΤΟΠΟΣ, 2014).



  • Στο τελευταίο σας βιβλίο, ‘’Ζωές στην καταιγίδα’’ τα ονόματα των πρωταγωνιστών είναι Άρης και Αφροδίτη. Γιατί ονόματα Ολυμπίων Θεών; Συμβολισμός ή τυχαία επιλογή;

Καθόλου τυχαία δεν είναι τα ονόματα των πρωταγωνιστών. Ο Άρης, κατά την ελληνική μυθολογία, ήταν θεός του πολέμου και η Αφροδίτη θεά της ομορφιάς και του Έρωτα, γυναίκα του Ήφαιστου, αλλά και ερωμένη του Άρη, με τον οποίο απέκτησε τον θεό Έρωτα. Θα μπορούσαμε λοιπόν να πούμε ότι ήταν ένα ‘’μοιραίο’’ ζευγάρι.



  • Θα μας αποκαλύψετε ποια η μυστηριώδης απειλή που ‘’κυνηγά’’ τους ήρωες; Θα μας δώσετε μια ιδέα από το μέγα μυστήριο; Τις περίεργες ψυχικές τους καταστάσεις;                                             

Μετά τον θάνατο των αγαπημένων συντρόφων τους, από αυτοκινητικό δυστύχημα που συνέβη μεταξύ τους, πρέπει να προσαρμοστούν στη νέα κατάσταση που δημιουργήθηκε στη ζωή τους. Προσπαθούν. Θα το καταφέρουν όμως; Ποιος μπορεί να καθοδηγήσει την καρδιά του; Ποιος μπορεί να κάνει το είναι, θέλω, και το θέλω, μπορώ; Ποιος μπορεί να εναρμονίσει τον Έρωτα με τον Θάνατο; Την Αγάπη με την Επιθυμία; Ποιος τελικά μπορεί να λύσει το Μέγα Μυστήριο της καρδιάς που χωράει την ίδια στιγμή την Κόλαση και τον Παράδεισο μαζί;
Η απειλή που τους ‘’κυνηγά’’, έχει τις ρίζες της στα σκοτεινά χρόνια της Κατοχής. Τότε που τα πάντα μπορούσαν να συμβούν!



  • Στο ίδιο βιβλίο καθοριστικό ρόλο έχουν ο ηγούμενος μονής Μετεώρων κι ένας ψυχίατρος. Πώς ‘’συνεργάζονται’’ οι δύο αυτές διαφορετικές ειδικότητες//προσωπικότητες κι ‘’επεμβαίνουν’’ στην εξέλιξη της υπόθεσης;

Μπορεί ο ηγούμενος της μονής των Μετεώρων και ο ψυχίατρος να έχουν διαφορετικές ειδικότητες και να είναι δυο διαφορετικές προσωπικότητες, όμως έχουν ένα κοινό σημείο: και οι δύο γνωρίζουν καλά τις καρδιές των ανθρώπων και μπορούν να βοηθήσουν στην θεραπεία ψυχικών τραυμάτων.



  • Εκτός από συγγραφέας είστε και αναγνώστης αστυνομικής λογοτεχνίας; Ποιο το έναυσμα να ασχοληθείτε με το αστυνομικό μυθιστόρημα; Ο πατέρας του αστυνομικού είναι τελικά ο Γιάννης Μαρής; Εσάς, σας επηρέασε;

Και βέβαια είμαι αναγνώστης της αστυνομικής λογοτεχνίας. Από το Δημοτικό ακόμα διάβαζα αστυνομικά αφηγήματα. Ο πατέρας μου ήταν συνδρομητής σε ένα μηνιαίο περιοδικό στο οποίο υπήρχαν αστυνομικά μυθιστορήματα σε συνέχειες. Έτσι διάβασα-κρυφά βέβαια-για πρώτη φορά αστυνομικές ιστορίες. Αργότερα στο Γυμνάσιο εξακολούθησα να διαβάζω αστυνομικά βιβλία και περιοδικά, όπως ήταν η ‘’Μάσκα’’ και το ‘’Μυστήριο’’. Θυμάμαι, στη γειτονιά μου, στην Καλαμάτα, ήταν ένα ψιλικατζίδικο που μιας ενοικίαζε με μία δραχμή, αυτά τα αναγνώσματα. Συνέχισα ως φοιτητής, όπου τα πράγματα ήταν πιο εύκολα επειδή εργαζόμουν και είχα χρήματα να αγοράζω βιβλία. Και συνεχίζω μέχρι σήμερα… Είμαι εθισμένος με τα βιβλία και ειδικότερα με το αστυνομικό μυθιστόρημα.                                                

Στα μέσα της δεκαετίας του’60 ανακάλυψα τον Γιάννη Μαρή ο οποίος με γοήτευσε και με επηρέασε στη συγγραφική μου πορεία. Ο Γιάννης Μαρής θεωρείται, και είναι, ο Πατριάρχης του αστυνομικού μυθιστορήματος στην Ελλάδα. Πριν από αυτόν είχαν γράψει και άλλοι αστυνομικά μυθιστορήματα. Όμως ο Μαρής ήταν εκείνος που το υπηρέτησε πιστά για 25 ολόκληρα χρόνια, από το 1953 έως το 1978. Έγραψε πάνω από 50 αστυνομικά αφηγήματα, 20 σενάρια κινηματογραφικών ταινιών και 2 θεατρικά έργα. Ο Μαρής δημιούργησε μια ολόκληρη σχολή συγγραφέων. Ο Φίλιππος Φιλλίπου, εκ των κορυφαίων σύγχρονων συγγραφέων αστυνομικών μυθιστορημάτων, και όχι μόνο, έχει πει ότι ‘’είμαστε όλοι παιδιά του Μαρή’’. Συμφωνώ απόλυτα μαζί του. Μετά από όλα αυτά όταν ασχολήθηκα με τη συγγραφή, ήταν λογικό να στραφώ στην αστυνομική λογοτεχνία.



  • Στην αστυνομική λογοτεχνία υπάρχουν οι προφανείς ένοχοι; Οι τόποι μιλάνε; Προδίδουν τον ένοχο;

Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν προφανείς ένοχοι. Άλλο αν τελικά αποδειχθεί ότι είναι ή όχι και οι πραγματικοί ένοχοι. Όμως και στις δύο περιπτώσεις υπάρχει γοητεία στην εξέλιξη της αφήγησης.                           Μπορεί οι τόποι να μην προδίδουν ευθέως τον ένοχο. Όμως μελετώντας τις κοινωνικές συνθήκες, τις παραδόσεις, τα ήθη και έθιμα, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε τόπου, μπορεί κάποιος να οδηγηθεί στην αποκάλυψη του ενόχου.






  • Τα έργα σας αναφέρονται συχνά σε πολιτικά πρόσωπα και ιστορικά γεγονότα. Έχουν και κοινωνική-δραματική πλοκή, μας συστήνουν τον έρωτα, τον θάνατο, παίρνουν μια ψυχιατρική, σχεδόν ψυχαναλυτική διάσταση. Πώς το κάνετε να σμίγουν όλα αυτά με την περιπέτεια και δράση που ‘’πρέπει’’ να έχει ένα αστυνομικό;

Όλα αυτά τα στοιχεία που αναφέρατε τα συναντάμε στην κοινωνία που ζούμε ή υπήρξαν στο παρελθόν (τα ιστορικά πρόσωπα). Οπότε εκ των πραγμάτων συνυπάρχουν στην αστυνομική πλοκή. Πολλές φορές είναι τόσο έντονα που η αστυνομική δράση περνάει σε δεύτερη μοίρα. Και αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκη κακό!



  • Ποια η πηγή της έμπνευσης μιας νέας ιστορίας; Επηρεαστήκατε ποτέ από ένα αληθινό γεγονός; Μπήκατε στον πειρασμό να το ‘’πειράξετε’’ και να το μεταφέρετε σε μας ως μυθιστόρημα;

Αυτή είναι μια καλή ερώτηση. Η πηγή έμπνευσης είναι μυστήριο, όπως και το μυστήριο της καρδιάς. Πάντως, ποτέ δεν πίεσα τον εαυτό μου. Η έμπνευση έρχεται εκεί που δεν την περιμένεις. Πώς; Δεν ξέρω! Όσο για το αν έχω επηρεαστεί από κάποιο πραγματικό γεγονός και να το κάνω ιστορία, ναι έχω επηρεαστεί και συγκεντρώνω στοιχεία για να το γράψω. Τώρα μέχρι ποίου σημείου θα το ‘’πειράξω’’; Από  ελάχιστα έως καθόλου.






  • Στην Ευρώπη και στην Αμερική το αστυνομικό μυθιστόρημα φαίνεται να έχει ‘’εξασφαλισμένους’’ αναγνώστες. Οι Έλληνες δείχνουν ενδιαφέρον σε τέτοιου είδους λογοτεχνία; Οι εκδοτικοί οίκοι στηρίζουν τους συγγραφείς του αστυνομικού;

Έχετε δίκιο. Στην Ελλάδα το αναγνωστικό κοινό είναι περιορισμένο. Και αυτό δεν αφορά μόνο το αστυνομικό μυθιστόρημα. Πάντως, το αστυνομικό μυθιστόρημα τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχθεί αρκετά. Σ’ αυτό έχει συμβάλει και η ‘’Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας’’.  Όσο για τους εκδοτικούς οίκους, νομίζω ότι-σύμφωνα με τις δυνατότητες του ο καθένας- βοηθούν.



  • Τα βιβλία σας έχουν κι έντονη γεωγραφική διάσταση. Εσείς κατάγεστε από την Στούπα της Μεσσηνιακής Μάνης. Σκεφτήκατε ποτέ να γράψετε μια ιστορία φανταστικής λογοτεχνίας; Να εκτυλίσσεται στους πρόποδες ίσως του Ταϋγέτου ή σε κάποια ‘’Καζαντζακική’’ σπηλιά;

Πριν απαντήσω στην ερώτησή σας θα ήθελα να σας πω, ότι και στα 4 μυθιστορήματα μου, οι ήρωες μου επισκέπτονται τη Στούπα. Στο πρώτο μάλιστα μυθιστόρημα μου με τίτλο ‘’Κόκκινη Ομίχλη στο Κάστρο’’, υπάρχει εκτενής αναφορά και περιήγηση των ηρώων στην περιοχή. Το δε διήγημά μου ‘’Διακοπές στη Μάνη’’, που περιλαμβάνεται στο συλλογικό τόμο της ‘’Ελληνικής Λέσχης Αστυνομικής Λογοτεχνίας’’, με γενικό τίτλο ‘’Η Επιστροφή του αστυνόμου Μπέκα’’, διαδραματίζεται εξ ολοκλήρου στη Στούπα. Εκτός από αυτό, ένα από τα επόμενα μυθιστορήματα μου, θα έχει ως βασικό τόπο δράσης τη Στούπα. Τέλος, πράγματι τα μυθιστορήματα μου έχουν γεωγραφική, αλλά και ταξιδιωτική, θα έλεγα, διάσταση. Ταξιδεύουν τον αναγνώστη στα μέρη όπου αναφέρεται η δράση του μυθιστορήματος.



  • Με ποιο σκοπό δημιουργήθηκε η ‘’ Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας’’; Τι εξυπηρετεί;

Η ‘’Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας’’ (Ε.Λ.Σ.Α.Λ.) ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 2010. Μεταξύ άλλων, έχει ως βασικούς στόχους την προώθηση, ενθάρρυνση και διάδοση αστυνομικών λογοτεχνικών έργων. Τη συλλογή πληροφοριών για τα έργα που έχουν εκδοθεί και ανήκουν στην παραπάνω κατηγορία, την καταγραφή τους, καθώς και τη συμβολή στη διακίνηση, έκδοση και μελέτη της αστυνομικής λογοτεχνίας.  Η Ε.Λ.Σ.Α.Λ. έχει αξιοσημείωτη δραστηριότητα. Στο σάιτ της Λέσχης, μεταξύ άλλων, μπορεί κάποιος να βρει: Απόψεις για την ελληνική και ξένη αστυνομική λογοτεχνία, στο Αναγνωστήριο μπορεί να διαβάσει διηγήματα μελών της, ενώ στη βιβλιοθήκη της υπάρχει η ελληνική βιβλιογραφία από το 1928 έως το 2011 και η έρευνα συνεχίζεται… Όσον αφορά τις εκδόσεις της Λέσχης έχουν εκδοθεί 3 συλλογικοί τόμοι που περιλαμβάνουν διηγήματα μελών της: ‘’Είσοδος κινδύνου’’ (2011, εκδόσεις Μεταίχμιο), ‘’Η Επιστροφή του Αστυνόμου Μπέκα’’(2012, εκδόσεις Καστανιώτη) και ‘’Ο Τόπος Πρόδωσε τον Ένοχο’’ (2014, εκδόσεις Τόπος). Και αυτή η δραστηριότητα θα συνεχιστεί… Σήμερα η Ε.Λ.Σ.Α.Λ. έχει σαράντα μέλη εκ των οποίων 15 είναι γυναίκες.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου